انجمن حسابداران خبره ايران
انجمن حسابداران خبره ایران
عضـو پیوسـته فدراسـیون بین‌المللی حسابداران (آیفک)
نخسـتین و بزرگ‌ترین انجمن حرفـه‌ای حسابداران ایران
از سـال ۱۳۵۱ بــا بیش از ۱۵۰۰۰ عضـو حرفـه‌ای و فعـال
  • خانه
  • درباره انجمن
    • تاریخ انجمن
    • اهداف انجمن
    • چشم انداز و ماموریت
    • اساسنامه
    • رهبری و کارکنان
      • شورای عالی
      • دبیر کل
      • کارکنان
    • بخش های راهبردی
    • کارگروه ها
      • کارگروه پذیرش و آزمون
      • کارگروه آموش حرفه‎ای
      • کارگروه پژوهش
      • کارگروه همایش
      • کارگروه انتشارات
      • کارگروه روابط عمومی و امور بین‎الملل
      • کارگروه قوانین و مقررات و رهنمودها
    • کمیته انضباطی
    • گزارش های سالانه
    • سازمان آگهی ها
  • اخبار
    • اخبار انجمن
    • اخبار ایران
    • اخبار جهان
    • انتشارات
  • عضویت
    • پرداخت حق عضویت
    • شرایط عضویت عادی
    • شرایط عضویت خبره
    • درخواست عضویت عادی
    • درخواست عضویت خبره
      • درخواست عضویت خبره در شاخه تخصصی «حسابدار مدیریت خبره»
      • درخواست عضویت خبره در شاخه تخصصی «حسابدار مالی خبره»
      • درخواست عضویت خبره در شاخه تخصصی «حسابدار مستقل خبره»
      • درخواست عضویت خبره در شاخه تخصصی «حسابدار مالیاتی مشاغل خبره»
    • فهرست اعضاء
    • فهرست مؤسسات حسابرسی
    • سایر گواهینامه‌های حرفه‌ای
      • گواهینامه خدمات مالیاتی مشاغل
        • آزمون اردیبهشت ۱۳۹۸
      • دیپلم گزارشگری مالی بین‌المللی
      • گواهینامه ارزیاب خبره اوراق بهادار
  • آموزش حرفه ای
    • مرکز آموزش حسابداران خبره
    • موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
    • مقالات
  • مجله حسابدار
  • رویدادها
    • مجامع عمومی اعضاء
    • سمینارها
    • روز حسابدار
  • پیوندها
    • نهادهای حرفه‎ای و دانشگاهی
    • نهادهای ناظر و استانداردگذار
    • موسسات خدمات حرفه‎ای
    • نشریات
    • سایر
  • جستجو
  • ارتباط با ما

مبنای تصمیم‌گیری مجمع عمومی عادی سالیانه برای تقسیم سود قابل تقسیم بین صاحبان سهام، اشخاص سهامدار در تاریخ ترازنامه و یا اشخاص سهامدار در تاریخ تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه است؟

بر اساس مفاد ماده (240) اصلاحیه قانون تجارت، ”مجمع عمومی پس از تصویب حساب‌های سال مالی و احراز این‌که سود قابل تقسیم وجود دارد، مبلغی از آن را که باید بین صاحبان سهام تقسیم شود، تعیین می‌نماید.“ بنابراین، سود سهام مصوب مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام به سهامدارانی تعلق می‌گیرد که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، مالک سهام شرکت باشند، مگر این‌که در اساسنامه و یا سایر توافقات فی‌مابین سهامداران شرکت، ترتیبات دیگری مقرر شده باشد.

آیا گزارش‌های توجیهی افزایش سرمایه شرکت‌هایی که از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت آنها تهیه و ارائه می‌شود، با توجه به عدم ایجاد جریانات نقدی درنتیجه اجرای آن، نیاز به اطلاعات مالی آتی مثل سود و زیان برآوردی، جریانات نقدی آتی و تعیین دوره برگشت س

گزارش توجیهی هیأت مدیره در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت، حداقل باید دارای اطلاعات و توضیحات کافی در خصوص منافع ناشی از افزایش سرمایه مزبور و نیز آثار کمی و کیفی افزایش سرمایه بر EPS شرکت در سنوات بعد باشد. ضمناً چنانچه دارایی‌های مزبور استهلاک‌پذیر باشند، ضرورت دارد اطلاعات ارائه شده، شامل صورت سود و زیان برآوردی نیز باشد.

آیا معاملات خرید و فروش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار، از طریق انعقاد قرارداد فی‌مابین فروشنده و خریدار سهام و عدم رعایت ضوابط سازمان بورس در این خصوص، مشتمل بر انجام معاملات سهام بورسی از طریق کارگزاری‌ها و یا اخذ تأییدیه از ساز

طبق مفاد بند ”ب“ ماده 36 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور (مصوب مجلس شورای اسلامی)، معاملات اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، فقط در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز و با رعایت مقررات معاملاتی هر یک از آن‌ها، حسب مورد امکان‌پذیر است و معامله اوراق بهادار مذکور، بدون رعایت ترتیبات فوق، فاقد اعتبار است.

پیش‌پرداخت‌ها جهت تحصیل یا ساخت املاک که با قصد سرمایه‌گذاری در املاک (نگهداری املاک به‌منظور افزایش ارزش و یا دریافت اجاره‌بها) انجام شده است، چگونه ارزیابی و تحت چه سرفصلی در صورت‌های مالی شناسایی و گزارش می‌شوند؟

سرمایه‌گذاری در املاک، شامل سرمایه‌گذاری در زمین و ساختمان یا قسمتی از ساختمان یا هر دو می‌باشد که به قصد دریافت اجاره بها و یا افزایش ارزش یا هر دو (توسط مالک یا توسط اجاره‌کننده) نگهداری می‌شود و نگهداری آن برای استفاده در تولید یا عرضه کالاها یا خدمات یا برای مقاصد اداری یا فروش در روال عادی فعالیت‌های تجاری نمی‌باشد. همچنین، پیش‌پرداخت‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری مزبور، به بهای تمام شده پس از کسر کاهش ارزش انباشته (شامل استهلاک انباشته حسب مورد)، ارزیابی و تحت سرفصل سرمایه‌گذاری در املاک، در گروه دارایی‌های غیرجاری صورت وضعیت مالی، شناسایی و گزارش می‌شوند.

فیلم آموزشی نحوه حسابداری دارایی های غیر جاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف شده موضوع IFRS 05 - قسمت اول

 

 

فیلم آموزشی تعریف و الزامات حسابداری مرتبط با ذخایر موضوع استاندارد حسابداری شماره 4 ایران و IAS 37

مزایا و معایب بیت کوین چیست؟

الف- مزایا
نخست این که در نهایت فقط حدود 21 میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت. بخش اعظم این بیت کوین‌ها توسط  کاربران استخراج شده اند. در حال حاضر حدود 18 میلیون بیت کوین وجود دارد. بنابر این تقریبا 3 میلیون بیت کوین دیگر برای استخراج باقی مانده است. این محدودیت بر قیمت بیت کوین تاثیر مثبتی گذاشته است. اگر تعداد زیادی از افراد تقاضای بیت کوین کنند اما بیت کوین زیادی در میان نباشد، آن دسته از افرادی که بیت کوین می خواهند باید بهای بیشتری برای به دست آوردن آن بپردازند. همین موضوع باعث بالا رفتن قیمت بیت کوین ‌می‌شود.
دوم این که، تبادل بیت کوین در مقایسه با ارزهای ‌رمزنگاری شده رقیب کار آسان تری است. به عبارت دیگر تبدیل بیت کوین به پول نقد کار آسان تری است. بالاترین حجم معاملات ارزهای رمزنگاری شده به بیت کوین تعلق دارد.
سوم این که فروشگاه‌ها بیت کوین را بیشتر از ارزهای ‌رمزنگاری شده دیگر قبول می کنند.
بیت کوین نخستین و بزرگ ترین ارز رمزنگاری شده است. این ارز در حال حاضر 40 درصد از بازار ارزهای رمزی را از آن خود کرده است، که رقم خیلی بزرگی است. بسیاری از افراد عقیده دارند که بیت کوین همیشه بزرگترین ارز ‌رمزنگاری شده باقی خواهد ماند.

ب) معایب
نخست این که بیت کوین نوسانات زیادی دارد. به عبارت دیگر قیمت بیت کوین در طول روزهای متمادی با تغییرات زیادی همراه است. به عنوان مثال سقوط ماونت گاکس باعث افت پنجاه درصدی قیمت بیت کوین تنها در طول یک روز شد.
دوم این که این امکان وجود دارد که یک ارز ‌رمزنگاری شده بهتر جای بیت کوین را بگیرد. صدها جایگزین هم اکنون برای بیت کوین وجود دارد. 10 سال از عمر بیت کوین می گذرد. هر کدام از این کوین‌های جدیدتر می توانند روزی جای بیت کوین را بگیرند، چرا که جوان تر و پیشرفته تر هستند.
سوم این که هنوز هم افرادی هستند که از بیت کوین برای اعمال مجرمانه استفاده می کنند. شان و منزلت بیت کوین نسبت به روزهای نخست آن بهبود زیادی پیدا کرده است، اما هنوز به کمال نرسیده است.

كسب اطمینان از اين که کارکنان موسسات حسابرسی آموزش حرفه‌ای مستمر مناسب را دریافت می‌کنند

موسسات باید کاركنان خود را به سمت دوره‌های آموزش مستمر هدایت کنند زيرا اين دوره‌هاي آموزشي به حسابداران رسمي کمک می‌کند مهارت‌های خود را گسترش داده و نیازهای سازمان را برآورده کنند.
سال‌ها پیش موسسه‌ي کوچک دلئون و استنگ، مستقر در گایترسبرگ، مریلند، نسبت به آموزش حرفه‌ای مستمر ترديد داشت. ریچارد استنگ، CPA  و یکی از شرکای موسسه، اذعان کرد، زماني كه از برگزاري كلاس‌هاي آموزشي مطلع مي‌شديم سعی می‌کردیم با کم‌ترین هزینه‌ي ممکن در اين دوره‌ها شركت كنيم.
اما امروز، موسسه‌ي استنگ که اکنون 45 کارمند دارد و در حال رشد است، در رویکرد خود نسبت به آموزش حرفه‌ای مستمر فعال‌تر عمل می‌کند. رهبران موسسات دریافتند که کارکنان  بزرگ‌ترین سرمایه‌ي آنان هستند و در شرایط فعلی متاثر از تغییرات سریع و اطلاعات جدید، یادگیری بسیار موضوع مهمي است. دلئون و استنگ اکنون فرصت‌های آموزشی مختلف را براي کارکنان خود فراهم مي‌كنند که شامل جلسات نهار کاری رایگان، وبینارهای غیرحضوری و گزينه‌های خودآموزی، در كنار گزینه‌های آموزش حرفه‌ای مستمر توسط نهادهاي حرفه‌اي است.
این موسسه همچنین قبل از تعیین بهترین گزینه‌های آموزش حرفه‌ای مستمر برای کاركنان، برنامه‌ها و مسير حرفه‌اي كاركنان خود را طراحي می‌کند و اهداف، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را ارزیابی می‌کند.
استنگ اذعان مي‌كند، ما سعی می‌کنیم برنامه‌های کاری را برای هر يك از کاركنان سفارشی کنیم. به عنوان مثال، یک عضو تیم مالیاتی ما ممکن است به آموزش فنی خاصی نیاز داشته باشد، در حالی که یک عضو دیگر ممکن است نیاز به آموزش بیش‌تر در مورد مهارت‌های نرم داشته باشد تا در مصاحبه با مشتری موفقيت بيش‌تري كسب نمايد.
اخیراً به دلیل ويروس همه‌گیر کووید19، آموزش حرفه‌ای مستمر تغییرات اساسی را تجربه کرده است. تام هود، CPA  و رئيس انجمن حسابداران رسمي مريلند (MACPA) در اين‌باره اذعان كرد، بیش‌تر فرصت‌ها برای آموزش حرفه‌اي مستمر به شكل حضوری دیگر وجود ندارد و موسسات مجبور شده‌اند به آموزش مجازی و آنلاین روي بياورند. وی گفت،ارائه‌دهندگان آموزش حرفه‌ای مستمر و موسسات مجبور شده‌اند آزمون و خطا كنند و رویکردهای جدید را امتحان کنند. به عنوان مثال، AICPA بسیاری از کنفرانس‌ها، تنها در قالب آنلاین برگزار شده است. تاد هلتون، مدیر ارشد جلسات و کنفرانس‌ها در AICPA، طي مصاحبه‌اي اذعان كرد، ما مجبور شدیم به سرعت کنفرانس‌های خود را به رویدادهای فقط مجازی منتقل کنیم. به همین ترتیب، موسسات و افراد نيز مجبور شدند به سرعت با شرايط جديد سازگار شوند تا فرصت‌های آموزشی از طريق مجازی را  به حداکثر برسانند و آن‌ها را به عنوان گزینه‌های اصلی یادگیری خود در سال جاری پذیرفته‌اند.
هود گفت، تغییر جهت به سمت آموزش حرفه‌ای آنلاین به اين دلیل است که برای موسسات مهم است که برنامه‌های رسمی را با هدف هدایت کارکنان به  سوي مناسب‌ترین آموزش حرفه‌ای مستمر تنظیم کنند. وی خاطرنشان كرد، نیاز به مهارت‌های جدید و ظهور راه‌های جدید براي آموزش آنلاین، آموزش حرفه‌ای مستمر افراد حرفه‌ای را آسان می‌كند. در چنين شرايطي موسسات مي‌توانند دوره‌هاي آموزشي را افزایش ‌دهند و امکان بررسی مفاهیم اصلی را برای یادگیری عمیق‌تر فراهم نمايند.
وی گفت، موسسات هوشمند در حال كار كردن بر روی تجديدساختارهاي آموزشي و روش‌هاي یادگیری هستند تا بتوانند مهارت‌های بالقوه و لازم را برای موفقیت كاركنان خود به ارمغان آورند.

چرا موسسات برای براي آموزش حرفه‌ای مستمر كاركنان خود فرآیندهای رسمی داشته باشند؟
ادوارد مندلوویتس،‌CPA‌ و شريك ارشد موسسه‌ي ويتهام اسميت و براون  به عنوان یک مربی فعال در زمينه‌ي آموزش حرفه‌ای مستمر، در اين خصوص اذعان كرد، بسیاری از موسسات فرآیندهای تعیین‌شده‌اي برای پاسخ  به آموزش حرفه‌ای مستمر ندارند.
این کمبود ساختار می‌تواند به‌این معنی باشد که موسسات از آموزش حرفه‌ای مستمر به طور کامل بهره‌مند نمی‌شوند. مندلوویتس معتقد است، بدون برنامه‌ها یا فرآیندهای رسمی برای هدایت کارکنان به سوي آموزش حرفه‌ای مستمر مناسب، ممکن است موسسات افراد را به برنامه‌های آموزشي مناسب نفرستند و کاركنان نيز ممکن است آن‌چه را که آموخته‌اند در محل کار عملی نکنند. تریسی وایت، مدیر ارشد منابع انسانی در کلارک نوبر پی‌اس، یک موسسه‌ي 220 نفره در واشنگتن، گفت که موسسات از هزينه‌هايي كه صرف آموزش حرفه‌ای مستمر خود مي‌كنند، تصویری واضح دریافت نمی‌کنند.
بسیاری از موسسات به کاركنان اجازه می‌دهند تعیین کنند که آموزش حرفه‌ای مستمر را از چه روشی و به چه ميزان بگذرانند. اگرچه‌این روش به کارکنان آزادی بیش‌تری می‌بخشد، اما می‌تواند فرصت‌های از دست رفته‌ي بيش‌تري نيز به همراه داشته باشد. وقتی به کاركنان هیچ راهنمایی نمی‌شود که چه نوع آموزش‌هاي حرفه‌ای مستمر را بايد بگذرانند، ممکن است به‌اندازه‌ي کافی خود را به چالش نکشند، و فقط يكسري دوره‌هاي آموزش حرفه‌اي را تا مهلت‌ پاياني بگذرانند و در نتیجه، گزینه‌های خود را محدود کنند یا گزینه‌های آموزش حرفه‌ای مستمر را انتخاب کنند که‌ لزوماً با نیازهای موسسه همسو نیست.
ملیسا گالاسو، CPA، مربی آموزش حرفه‌ای مستمر در شارلوت، کارولینای شمالی در اين‌باره اذعان كرد، بسياري از موسسات نمی‌دانند که گلوگاه‌هاي آن‌ها چیست و بنابراین ممکن است ندانند که آموزش حرفه‌ای مستمر برای آن‌ها بیش‌ترین منفعت را دارد.

چگونه یک طرح آموزش حرفه‌ای مستمر برای موسسه‌ي خود ایجاد کنیم؟
ایجاد یک فرآیند یا برنامه برای دستیابی به آموزش حرفه‌ای مستمر مناسب برای كاركنان می‌تواند هم به نفع كاركنان و هم به نفع موسسه باشد. در این‌جا مراحلی وجود دارد که رهبران موسسات می توانند برای نيل به اين هدف انجام دهند:
·       چشم انداز و استراتژی موسسه‌ي خود را مشخص کنید

هر موسسه مأموریت متفاوتی دارد، بنابراین تعیین این‌که مقصدتان كجاست،  قبل از ایجاد یک برنامه‌ي آموزش حرفه‌ای مستمر ضروری است. جی مایکل اینزینا، CPA، موسس و مدیر عامل يك موسسه‌ي حسابرسي و خدمات مشاوره‌ي مديريت، به موسسات حسابرسي كه خدمات حرفه‌اي متنوعي را ارائه مي‌دهند توصيه كرد، اهداف خود را تعيين كنيد. به‌این فکر کنید که 5 تا 10 سال دیگر می‌خواهید کجا باشید؟
سپس، در مورد صلاحیت‌ها، دانش و مهارت‌هایی که برای کمک به شما در رسیدن به اهداف‌تان نیاز است، ایده‌پردازی کنید.از خود بپرسید که مشتریان به عنوان یک موسسه‌ي ارائه دهنده‌ي خدمات حرفه‌اي، به شما چه نیازی دارند و کدام قابليت يا دانش شما برای خدمت به آن‌ها و کمک برای رشد كسب و كارشان مفید است. زماني كه بدانيد کارکنان شما به چه آموزش حرفه‌ای مستمر نیاز دارند در موقعیت بهتری خواهيد بود.

مشخص کنید که در هر مرحله از مسیر حرفه‌اي هر يك از كاركنان  به چه مهارت‌هایی نیاز است؟
برای سازگار كردن آموزش حرفه‌ای مستمر با نیازهای کارکنان در مراحل مختلف مسير حرفه‌اي‌شان،  ايجاد شبكه‌ي انتظارات پيشنهاد شده است؛ فهرستي از صلاحيت‌های اصلی برای هر سطح از كاركنان موسسه و مهارت‌هایی که براي هر سطح انتظار می رود. سطوح شغلی کلیدی، مانند كمك حسابرس، حسابرس ارشد، سرپرست و شریک را مشخص کنید و آن‌چه کاركنان باید در هر سطح بدانند و زمان آن را مشخص نماييد.
یکی از راه‌های ایجاد شبکه‌ي انتظارات، الگوسازی از روي مدل صلاحیت حرفه‌اي موسسه یا چارچوب صلاحیت‌هاي حرفه‌اي اصلی AICPA در زمینه‌هایی مانند مالیات و حسابرسی است، سپس از طريق مطابقت آن با مأموریت و نیازهای موسسه‌، برخی از برنامه‌هاي آموزشي برای کاركنان در سطوح و حوزه‌های مختلف مانند حسابرسی و مالیات ارائه می‌شود.
آموزش حرفه‌ای مستمر ويژه‌اي را برای پر كردن خلاءهاي مهارتي یا مناطقی که كاركنان می خواهند رشد کنند، ترسیم کنید، این سوالات را از خود بپرسید، هر يك از كاركنان به چه دوره‌هاي آموزشي، نه تنها براي برطرف ساختن نیازهای آموزش حرفه‌ای مستمر خود ، بلکه برای رشد حرفه‌ای نیاز دارد؟ شکاف مهارت‌ها کجاست؟ چه نوع آموزشی به هر يك از كاركنان حرفه‌اي و موسسه‌ي شما کمک خواهد کرد؟ مهارت‌های مورد نیاز خود را که بیش‌ترین تفاوت را ایجاد می‌کند، در اولویت قرار دهید. سپس، نظارت كنيد که آيا آن شخص می‌تواند از طريق تعيين شده بهترین آموزش حرفه‌ای مستمر را برای ارتقاي این مهارت‌ها و دانش کسب کند. علاوه بر این، برخی از آموزش‌های سفارشی را برای صنعت خاص یا صنایعی كه در آن خدمت می‌كنید نیز داشته باشید.
برای هر یک از کارکنان برنامه‌ي آموزش حرفه‌اي شخصی‌ ایجاد کنید، کاركنان باید در برنامه‌ریزی آموزش حرفه‌ای مستمر خود مشارکت داشته باشند اما دركنار رهبری قوي باید این کار را انجام دهند. این مسئله تعادل بین علاقه‌ي کاركنان و نیازهای تجاری موسسه را تضمین می‌کند.
به هر یک از کارکنان در مورد آموزش حرفه‌ای مستمر تا حدی حق انتخاب بدهید. از آن‌ها در مورد علایق، آرزوها و سبک‌های یادگیری ترجیحی خود بپرسید و این‌که آیا آن‌ها آموزش طولاني روزانه را ترجیح می‌دهند یا آموزش‌هاي کوتا‌ه‌تر مانند وبینار.
همه‌ي کارکنان سوداي شریک شدن در سر ندارند، اما تمام آ‌ن‌ها باید به آموزش دسترسی داشته باشند. با برنامه‌ریزی و تلاش، همه‌ي كاركنان در هر سطحی كه بخواهند برای موفقیت آماده مي‌شوند.
با کمک خود كاركنان، یک برنامه‌ي رشد سالانه برای هر شخص ایجاد کنید، و سپس هر سه ماه یک بار روند و ميزان رشد آن‌ها را ارزیابی نماييد. آموزش حرفه‌ای مستمر را با سیستم های مدیریت حرفه‌اي و ارزيابي عملکرد ادغام کنید هنگام ایجاد برنامه‌های رشد سالانه برای كاركنان، مطمئن شوید که هر برنامه‌ای را با سیستم‌های مدیریت حرفه‌اي و ارزيابي عملکرد موسسه‌ي خود مرتبط می‌کنید. همیشه ارائه‌ي آموزش تخصصی بر اساس اهداف حرفه‌اي کارکنان بسیار مهم است. این موضوع از کاركنان برای ارتقاي مجموعه‌ي مهارت‌های خود و بهبود مهارت‌های فنی یا نرم آ‌‌ن‌ها پشتیبانی می‌کند.
به مهارت‌هاي غير فني توجه نماييد، در کنار مهارت‌های فنی، CPA ها به مهارت‌های رهبری، ارتباطات، استراتژیک و تفکر انتقادی نیاز دارند. این مهارت‌ها را مهارت‌های موفقیت مي‌نامند. آموزش حرفه‌ای مستمر باید تمام انواع مهارت‌هاي فني، مهارت‌هاي نرم و  و مهارت‌هاي موفقيت را در خود جای دهد. اگر در برخی از این مهارت‌های سطح بالاتر سرمایه گذاری نکنید، در صورت نیاز به آن‌ها، خیلی دیر خواهد بود.
الزام  به پیگیری دارد، پس از اتمام یک برنامه‌ي آموزش حرفه‌ای مستمر، از فراگيران بپرسيد دستاوردهاي اصلی شما چه بودند و چگونه می‌خواهید آموخته‌های خود را در کارهای روزمره خود ادغام کنید؟ همچنین می‌توانید از كاركنان بخواهيد خلاصه‌ي کوتاهی از آنچه آموخته‌اند را، اغلب در هنگام صرف ناهار يا اوقات استراحت به یک گروه کوچک از همكاران خود ارائه دهند. این كار مهارت‌های ارائه‌ي آن‌ها را نيز افزایش می دهد.



لینک منبع:
https://www.journalofaccountancy.com/issues/2020/nov/cpe-training-plans-for-cpa-firms.html

بلاک چین چیست؟

بلاک چین از دو کلمه بلاک(بلوک) و چین (زنجیره) ایجاد شده است. این فناوری در حقیقت زنجیره ای از بلوک‌ها است. به طور کلی بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته ‌می‌شوندو با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیر ممکن است.
بلاک چین نوعی دیتا بیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل ‌می‌شوند، توزیع شده است. بلاک چین در حقیقت یک دفتر کل برای ثبت رکوردها و گزارشات است و به دلیل نوع رمزنگاری و ثبت آن در همه کامپیوترهای شبکه، گزارشات ثبت شده قابل هک یا حذف نیستند.

نیاز بازار بیمه و بازار سرمایه ایران به اوراق بهادار بیمه‎ای

امروزه با توجه به پیچیدگی های صنعت بیمه و بروز رخدادهای جدید در آن که ناشی از مسایل جدید در دنیای مدرن می باشد، روش های سنتی تامین مالی و انتقال ریسک در صنعت بیمه پاسخگوی تمامی نیازهای این صنعت نیست. از جمله دلایل این امر، شتاب گرفتن رشد رشته های بیمه ای مختلف و فروش بیمه نامه ها توسط شرکت های بیمه و در نتیجه زیاد شدن حجم ریسک شرکت ها در مقایسه با سرمایه آن ها است. بنابراین شرکت ها و بازار بیمه به منابع و روش های جدید جهت انتقال ریسک و همچنین کاهش هزینه های ضمانت پوشش ریسک نیاز دارند. بنابراین باید از راهکارهای نوین بهره جست. یکی از روش های جدید تامین مالی شرکت های بیمه و همچنین انتقال ریسک در صنعت بیمه، انتشار اوراق بهادار بیمه ای است. اوراق بیمه‌ای حلقه واسط بازار بیمه و بازار سرمایه بوده و می تواند ابزاری کارآمد جهت استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه جهت تامین مالی و پوشش ریسک صنعت بیمه به شمار آید. اوراق بیمه ای از مهم ترین ابزارهای ارتباطی صنعت و بازارهای مالی در جهان است و فواید آن در دنیای مدرن برای هر دو بخش بیمه (جهت بالا بردن ظرفیت بیمه گری) و بورس (مشارکت بیشتر مردومی در سرمایه گذاری ها) خواهد بود؛ هم افزایی آن نیز باعث رشد اقتصادی می شود. اما جای خالی این ابزار در ایران کاملا محسوس است.
تنوع انواع گوناگون ابزارها و نهادهای مالی موجب تسهیل ارتباط میان متقاضیان و عرضه کنندگان منابع مالی در نظام اقتصادی می شود و به تخصیص مطلوب آن ها در پروژه های سرمایه گذاری می انجامد. امروزه در کشورهای گوناگون دنیا به منظور به وجود آوردن انگیزه در میان صاحبان سرمایه و کاهش ریسک های احتمالی از تخصیص منابع آن ها در امور متعدد، انواع گوناگون ابزاهاری مالی ابداع و در قالب نهادهای مختلف در اختیار متقاضیان سرمایه گذاری قرار می گیرد. یکی از نهادهای مهم در بازارهای اقتصادی و مالی که می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند، بیمه است. این نهاد به مردم کمک می کند تا ریسک بعضی از خطرات را در زندگی خود کاهش دهند. از طرفی شرکت های بیمه ای بر حسب بیمه نامه هایی که برای بیمه گذاران صادر می کنند با مسایل و چالش های مختلفی از قبیل تامین سرمایه لازم جهت قبول ریسک مربوطه یا نیاز و ضرورت انتقال ریسک مواجه می شوند. لذا این شرکت ها نیز به دنبال راه هایی برای بر طرف کردن این نیازهای خود هستند. در سال های اخیر شرکت های بیمه برخی از کشورهای دنیا نیاز خود به تامین سرمایه را از طریق بازار سرمایه و بازرهای مالی مانند انتشار اوراق بهادار و انواع مشتقه ها برطرف کرده اند. یکی از راه های انتقال ریسک شرکت های بیمه، استفاده از بیمه گران اتکایی است که این راه مزایای زیادی در پی دارد. اما یکی از ریسک های بیمه اتکایی نکول بیمه گر اتکایی در هنگام اجرای موضوع بیمه به دلیل وسعت خسارات ناشی از حوادث بزرگ و فاجعه آمیز است. زیرا شرکت های بیمه اتکایی نیز ظرفیت تمرکز ریسک و ذخیره سرمایه محدودی دارند و افزایش سرسام آور ارزش دارایی های بیمه شده در مناطق حادثه خیز باعث می شود که شرکت های بیمه اتکایی نیز توانایی پوشش تمام این ریسک را نداشته باشند. لذا نهادهای بیمه ای از دهه هشتاد میلادی به دنبال پیدا کردن راه های جایگزین انتقال ریسک (ART) بوده اند. یکی از بازارهایی که می توان راه های جایگزین انتقال ریسک را در انجا جستجو کرد، بازار سرمایه می باشد. بازار سرمایه به خاطر ظرفیت ها و امکانات زیادی که دارد بیمه گران را جهت پوشش ریسک و حتی دریافت بازده بیشتر به سمت خود جذب می کند. بخش اعظم جایگزین های انتقال ریسک که به اوراق بهادار بیمه ای (اوراق بهادار مرتبط با بیمه)(ILS) معروف اند، طی فرایند تبدیل به اوراق بهادار سازی ریسک به وجود آمده اند و بخش دیگری نیز با استفاده از ابزارهای مشتقه طراحی شده اند. سابقه انتشار اوراق بهادار بیمه ای به طوفان آندریو در سال 1992  و زمین لرزه کالیفرنیا در سال 1994 بر می گردد. یکی از راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با خسارت های به بار آمده، انتقال ریسک های ناشی از این حادثه ها به بازار سرمایه بود. در این زمان در کنار طیف وسیعی از ابزاهرای مالی و مشتقات بیمه ای مانند معامله های سلف قراردادهای معاوضه ای و قراردادهای اختیاری، برای نخستین بار اوراق بهادار بیمه ای طراحی و به بازار عرضه شد.
بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده، بازار بیمه و همچنین بازار سرمایه ایران نیز ظرفیت طراحی و به کارگیری این ابزارهای مالی را دارد و این ابزارها می توانند این دو بازار را بیش از پیش با یکدیگر پیوند دهند. شرکت های بیمه ایران نیز می‌توانند به منظور تامین سرمایه لازم و انتقال قسمتی از ریسک هایی که پذیرفته اند، اوراق بهادار بیمه ای منتشر کنند.
با در نظر گرفتن شرایط و پتانسیل های بازارهای مالی و بیمه کشور ایران، ابزارهایی برای تامین مالی و انتقال ریسک شرکت های بیمه در چندین مدل می تواند تعریف شود که مهم ترین آن ها عبارت است از:
•    اوراق بهادار برای وام های خرید بیمه نامه یا بیمه نامه هایی با حق بیمه های اقساطی یا مرحله ای
•    اوراق بهادار ذخایر بیمه ای
•    اوراق بهادار برای سرمایه گذاری مشترک
•    اوراق بهادار بیمه ای اتکایی ریسک های بزرگ
•    اوراق بهادار بیمه ای اتکایی حوادث فاجعه آمیز
•    اوراق بهادار بیمه ای اتکایی بیمه های زندگی
•    اوراق بازخرید بیمه های زندگی

صفحه25 از33
  • شروع
  • قبلی
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • بعدی
  • پایان
  1. شما اینجا هستید:  
  2. انجمن حسابداران خبره ایران»
  3. آموزش حرفه ای

درباره انجمن

  • تاریخ انجمن
  • اهداف انجمن
  • چشم انداز و ماموریت
  • اساسنامه
  • رهبری و کارکنان
  • بخش های راهبردی
  • کارگروه ها
  • گزارش های سالانه
  • سازمان آگهی ها
  • کارگروه کمیته انضباطی

عضویت در انجمن

  • شرایط عضویت عادی
  • شرایط عضویت خبره
  • درخواست عضویت عادی
  • درخواست عضویت خبره
  • فهرست اعضاء
  • فهرست موسسات حسابرسی

رویدادها

  • مجامع عمومی اعضاء
  • سمینارها
  • روز حسابدار

منابع و آموزش

  • مجله حسابدار
  • مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT)
  • دوره های آموزشی مشترک
  • دانشنامه
  • معرفی کتاب

سایر لینک ها

  • نقشه سایت
  • فیلم های انجمن
  • مطالب خواندنی
  • تبریک و تسلیت
  • کافه کتاب
 
 

همه حقوق مادی و معنوی این وبگاه برای انجمن حسابداران خبره ایران محفوظ است