انجمن حسابداران خبره ايران
انجمن حسابداران خبره ایران
عضـو پیوسـته فدراسـیون بین‌المللی حسابداران (آیفک)
نخسـتین و بزرگ‌ترین انجمن حرفـه‌ای حسابداران ایران
از سـال ۱۳۵۱ بــا بیش از ۱۵۰۰۰ عضـو حرفـه‌ای و فعـال
  • خانه
  • درباره انجمن
    • تاریخ انجمن
    • اهداف انجمن
    • چشم انداز و ماموریت
    • اساسنامه
    • رهبری و کارکنان
      • شورای عالی
      • دبیر کل
      • کارکنان
    • بخش های راهبردی
    • کارگروه ها
      • کارگروه پذیرش و آزمون
      • کارگروه آموش حرفه‎ای
      • کارگروه پژوهش
      • کارگروه همایش
      • کارگروه انتشارات
      • کارگروه روابط عمومی و امور بین‎الملل
      • کارگروه قوانین و مقررات و رهنمودها
    • کمیته انضباطی
    • گزارش های سالانه
    • سازمان آگهی ها
  • اخبار
    • اخبار انجمن
    • اخبار ایران
    • اخبار جهان
    • انتشارات
  • عضویت
    • پرداخت حق عضویت
    • شرایط عضویت عادی
    • شرایط عضویت خبره
    • درخواست عضویت عادی
    • درخواست عضویت خبره
      • درخواست عضویت خبره در شاخه تخصصی «حسابدار مدیریت خبره»
      • درخواست عضویت خبره در شاخه تخصصی «حسابدار مالی خبره»
      • درخواست عضویت خبره در شاخه تخصصی «حسابدار مستقل خبره»
      • درخواست عضویت خبره در شاخه تخصصی «حسابدار مالیاتی مشاغل خبره»
    • فهرست اعضاء
    • فهرست مؤسسات حسابرسی
    • سایر گواهینامه‌های حرفه‌ای
      • گواهینامه خدمات مالیاتی مشاغل
        • آزمون اردیبهشت ۱۳۹۸
      • دیپلم گزارشگری مالی بین‌المللی
      • گواهینامه ارزیاب خبره اوراق بهادار
  • آموزش حرفه ای
    • مرکز آموزش حسابداران خبره
    • موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
    • مقالات
  • مجله حسابدار
  • رویدادها
    • مجامع عمومی اعضاء
    • سمینارها
    • روز حسابدار
  • پیوندها
    • نهادهای حرفه‎ای و دانشگاهی
    • نهادهای ناظر و استانداردگذار
    • موسسات خدمات حرفه‎ای
    • نشریات
    • سایر
  • جستجو
  • ارتباط با ما

نحوه حسابداری و گزارشگری مخارج ایجاد و نگهداشت فضای سبز و درختان فاقد بار میوه در واحدهای بخش عمومی چگونه است؟

به موجب بند (14) استاندارد حسابداری شماره 5 بخش عمومی با عنوان ”دارایی‌های ثابت مشهود“، دارایی‌های ثابت مشهود ممکن است برای مقاصد زیست‌ محیطی یا ایمنی تحصیل شود، اگرچه تحصیل این‌گونه دارایی‌ها، منافع اقتصادی یا خدمات بالقوه‌ آتی هیچ‌یک از اقلام مشخص دارایی‌های ثابت مشهود موجود را به‌طور مستقیم افزایش نمی‌دهد، اما ممکن است برای تحصیل منافع اقتصادی یا خدمات بالقوه سایر دارایی‌های واحد گزارشگر ضروری باشد، در این حالت، این دارایی‌ها واجد شرایط شناخت است، زیرا تحصیل آن واحد گزارشگر را قادر می‌سازد، منافع اقتصادی یا خدمات بالقوه آتی که از دارایی‌های مرتبط کسب می‌کند، بیشتر از حالتی باشد که این دارایی‌ها تحصیل نشده است.

 

اوراق مساقات به عنوان یک وسیله تامین مالی چیست؟

اوراق مساقات اوراق بهاداری است که بر اساس قرارداد مساقات طراحی شده است، ناشر اوراق مساقات با واگذاری اوراق، وجوه متقاضیان اوراق را جمع آوری کرده با آن وجوه باغات قابل بهره برداری را خریداری سپس به وکالت از طرف دارندگان اوراق به قرارداد مساقات به باغبانان واگذار می کند تا به آن ها رسیدگی کنند و در پایان محصول به دست آمده را با هم تقسیم کنند، در این اوراق دارنده اوراق نقش مالک، ناشر نقش وکیل و باغبان نقش عامل در قرارداد مساقات را ایفا می کنند و اوراق مساقات سند مالکیت مشاع دارندگان اوراق بر باغات معین است.

اسناد خزانه اسلامی که بابت تسویه بدهی دولت به پیمانکاران خود، به آنان واگذار می‌گردد، به دلیل جبران تأخیر در تسویه، معمولاً بیش از مبلغ دفتری مطالبات پیمانکاران مزبور است. نحوه برخورد حسابداری با مابه‌التفاوت مزبور چگونه است؟

چنانچه مبلغ مازاد مربوط به دوره‌های قبل از تاریخ تسویه باشد، به درآمد دوره منظور می‌شود. لیکن، چنانچه مبلغ مازاد دریافتی مربوط به دوره‌های بعد از تاریخ تسویه باشد، به حساب درآمد تحقق نیافته منظور و بر اساس تاریخ سررسید اسناد، طی دوره‌های پس از تاریخ تسویه به حساب درآمد منظور می‌شود. در تاریخ گزارشگری، اسناد دریافتنی پس از کسر مانده حساب درآمد تحقق نیافته، در یادداشت توضیحی افشا و به‌صورت خالص در صورت وضعیت مالی گزارش می‌شود.

اوراق قرض الحسنه به عنوان یک وسیله تامین مالی چیست، چند نوع است و چه کاربردهایی دارد؟

اوراق قرض الحسنه اوراق بهاداری است که بر اساس قرارداد قرض بدون بهره منتشر می شود و به موجب آن قرارداد، ناشر اوراق به میزان ارزش اسمی آن ها به دارندگان اوراق بدهکار است و بایستی در سررسید به آنان بپردازد.

ماهیت اوراق قرض الحسنه

دولت ها و موسسه های خیریه و خوشنام و معروف می توانند برای انجام طرح های عام المنفعه یا برای ایجاد ارتباط بین صاحبان وجوه خیریه که قصد دارند بخشی از وجود خود را به صورت قرض الحسنه در اختیار نیازمندان قرار دهند و متقاضیان وام قرض الحسنه، از ابزار مالی اوراق قرض الحسنه استفاده کند، به این بیان که دولت یا موسسه خیریه با انتشار اوراق قرض الحسنه با سررسیدهای معین وجوه مازاد افراد خیر را جمع آوری کرده در طرح خاص سرمایه گذاری می کند و یا به صورت مستقیم یا از طریق صندوق های قرض الحسنه یا بانک ها به افراد نیازمند وام قرض الحسنه می پردازد. سپس از طریق محل بودجه سالانه یا از طریق جمع آوری اقساط وام های قرض الحسنه، اوراق قرض الحسنه سررسید شده را تسویه حساب می کند.

انواع اوراق قرض الحسنه

اوراق قرض الحسنه که از طرف متفکران مسلمان پیشنهاد و در برخی کشورها به مرحله اجرا نیز رسیده دو نوع می باشد:

الف- اوراق قرض الحسنه بدون جایزه

در این نوع، ناشر اوراق جز برگرداندن اصل مبلغ قرض داده شده، پرداخت هیچ اضافه ای هر چند تحت عنوان جایزه را تعهد نمی کند. خریداران اوراق نیز تنها به قصد ثواب معنوی و اخروی اقدام به خرید می کنند. نمونه عملی این اوراق در کشور مالزی جریان دارد. دولت مالزی طبق قانون مصوب مجلس، اقدام به انتشار اوراق قرض الحسنه کوتاه مدت کرده، وجوه حاصل از آن ها را در تامین مالی پروژه های عام المنفعه و خیریه به کار می گیرد و در سررسید اوراق، از محل انتشار اوراق جدید یا از محل بودجه سالانه، بدهی خود به صاحبان اوراق را تسویه می کند.

  • اوراق قرض الحسنه با جایزه

در این نوع، ناشر اوراق افزون بر برگرداندن اصل مبلغ قرض داده شده، جوایز نقدی و غیر نقدی را به صورت قرعه کشی بین دارندگان اوراق توزیع می کند. نمونه عملی این اوراق در کشورهای مصر و سودان جریان دارد. برای مثل وزارت پست و وزارت برق سودان برای تامین مالی برخی پروژه ها اقدام به انتشار اوراق قرضه با جایزه کرده و از مردم وجوهی را جمع آوری می کند. صاحبان اوراق حق دارند هر زمان که بخواهند به ناشر اوراق مراجعه کرده، پولشان را پس بگیرند. ناشر اوراق نیز برای ایجاد انگیزه جهت خرید و نگهداری اوراق، طبق برنامه معینی به صورت منظم بین دارندگان اوراق قرعه کشی کرده، اجناس با ارزشی جایزه می دهد.

کاربردهای اوراق قرض الحسنه

اوراق قرض الحسنه حداقل در سه زمینه با عملکردی موفق و کارآمد همراه است:

الف- تامین مالی طرح های عام المنفعه

دولت ها، سازمان ها و موسسات خیریه می توانند بخشی از طرح های عامل المنفعه را از طریق انتشار اوراق قرض الحسنه، تامین مالی کرده، سپس به تدریج از محل بودجه سالانه یا درآمد همان طرح ها، یا با انتشار اوراق قرض الحسنه جدید، اوراق سررسید شده را تسویه کنند.

  • تامین سرمایه اشتغال اقشار کم درآمد

افراد زیادی در جوامع اسلامی هستند که اگر سرمایه اندکی به صورت قرض بدون بهره در اختیارشان قرار داده شود، می توانند وارد فعالیت اقتصادی شده، به تدریج اقساط بدهی شان را بپردازند. دولت ها، بانک های توسعه ای و موسسات خیریه می توانند با انتشار اوراق قرض الحسنه و جذب منابع پولی افراد خیر، چنین فرصتی را فراهم کنند.

  • اعطای قرض الحسنه جهت نیازهای ضروری

افراد زیادی به دلایل متفاوت نیازهای موردی و مقطعی پیدا می کنند، به طوری که اگر مبلغ معینی به صورت قرض بدون بهره در اختیار آنان گذاشته شود، می توانند حوائج خویش را برآورده کنند؛ سپس از محل درآمد خود به تدریج بدهی شان را بپردازند، صندوق های قرض الحسنه، بانک ها و موسسات خیریه می‌توانند با انتشار اوراق قرض الحسنه و جمع آوری وجوه نیکوکاران چنین بستری را مهیا کنند.

ERM در چارچوبCOSO و 8 گام اساسی برای موفقیت در اجرا

احمد حاتمی، حسابدار رسمی، حسابدار مالی خبره CFA


 ERMاز الزاماتی است که در شرایط فعلی کسب و کارها بشدت مورد توجه قرار گرفته است و در حال تبدیل شدن به جزئی جدائی ناپذیر از محیط سازمانی قلمداد شده است. در ابتدا تعریفی از ERM مدیریت ریسک سازمانی  برای شناخت بهتر انجام و سپس 8 گام اساسی برای موفقیت در اجرای ERM تشریح می گردد.

مدیریت ریسک سازمانی (ERM) در کسب و کار: شامل روش ها و فرآیندهایی است که توسط سازمان ها برای مدیریت ریسک ها و استفاده از فرصت های مرتبط با دستیابی به اهدافشان استفاده می شود، ERM  چارچوبی را برای مدیریت ریسک فراهم می کند، که معمولاً شامل شناسایی رویدادها یا شرایط خاص مرتبط با اهداف سازمان (تهدیدها و فرصت ها)، ارزیابی آن ها از نظر احتمال و میزان تأثیر، تعیین استراتژی پاسخ و فرآیند نظارت است. شرکت‌های تجاری با شناسایی و پرداختن فعالانه به ریسک‌ها و فرصت‌ها، از سهامداران خود از جمله مالکان، کارمندان، مشتریان، تنظیم‌کننده‌ها و جامعه به طور کلی محافظت می‌کنند و ارزش ایجاد می‌کنند.

ERM همچنین می تواند به عنوان یک رویکرد مبتنی بر ریسک برای مدیریت یک شرکت، ادغام مفاهیم کنترل داخلی، قانونSarbanes-Oxley (SOX)، حفاظت از داده ها و برنامه ریزی استراتژیک توصیف می شود.

ERM برای پاسخگویی به نیازهای ذینفعان مختلف که می خواهند طیف وسیعی از ریسک های پیش روی سازمان های پیچیده را درک کنند تا از مدیریت مناسب آن ها اطمینان حاصل کنند، در حال تکامل است. رگولاتورها و آژانس های رتبه بندی بدهی، نظارت خود را بر فرآیندهای مدیریت ریسک شرکت ها افزایش داده اند. به گفته توماس استانتون از دانشگاه جان هاپکینز، هدف مدیریت ریسک سازمانی ایجاد بوروکراسی بیشتر نیست، بلکه تسهیل بحث در مورد ریسک های واقعا بزرگ است.

 ERM در چارچوب COSO
یکی از گسترده‌ترین چارچوب‌های ERM، مدیریت ریسک سازمانی COSO - یکپارچه‌سازی با استراتژی و عملکرد است که توسط کمیته سازمان‌های حامی کمیسیون Treadway (COSO) صادر شده است. این چارچوب در ابتدا توسط COSO به عنوان مدیریت ریسک سازمانی، چارچوب یکپارچه در سال 2004 منتشر کرد، این چارچوب در سال 2017 برای تقویت تأکید بر ادغام ERM با استراتژی و عملکرد تجدید نظر شد

COSO، "چارچوب یکپارچه مدیریت ریسک سازمانی" (ERM) را به عنوان "فرآیندی که توسط هیأت مدیره، مدیریت و سایر پرسنل واحد تجاری انجام می شود، تعریف می کند.، در تنظیم استراتژی و در سراسر شرکت به کار می رود و برای شناسایی رویدادهای بالقوه ای طراحی شده است که ممکن است بر واحد تجاری تأثیر بگذارد و ریسک را در محدوده ریسک پذیری آن مدیریت کند تا اطمینان معقولی در مورد دستیابی به اهداف واحد تجاری ارائه کند.

چارچوب COSO ERM 2017 از 5 جزء مرتبط به هم تشکیل شده است:

 حاکمیت و فرهنگ: این مؤلفه شامل اهمیت لحن مؤثر در رأس و نقش فرهنگ در حمایت از ERM مؤثر است.

استراتژی و تنظیم هدف: این مؤلفه بر ادغام مهم ERM، استراتژی و تعیین هدف برای تأکید بر اینکه چگونه ERM باید یک ابزار استراتژیک مهم باشد، تأکید می کند.

عملکرد: این مؤلفه اهمیت شناسایی، ارزیابی، پاسخگویی و گزارش در مورد ریسک هایی را که با دستیابی به استراتژی و اهداف تجاری مرتبط است، برجسته می کند.

بررسی و بازنگری: این مؤلفه توضیح می‌دهد که چگونه ارزیابی عملکرد ممکن است بینش‌هایی را در مورد اینکه فرآیند ERM به خوبی کار می‌کند و چه تجدیدنظرهایی ممکن است مورد نیاز باشد، ایجاد کند.

اطلاعات، ارتباطات و گزارش: این مؤلفه تأکید می کند که ERM یک فرآیند مستمر است که مستلزم شناسایی و به اشتراک گذاری مداوم اطلاعات ریسک و استراتژی است.

چارچوب ERM مبتنی بر اصول است. هر جزء شامل یک سری اصول است که برای ERM موثر ضروری است. در مجموع 20 اصل در چارچوب2017  COSO ERM وجود دارد. این اصول به مدیریت و هیئت‌مدیره انواع نهادها کمک می‌کند تا مسئولیت‌های کلی خود را برای مدیریت ریسک‌ها انجام دهند و بینشی در مورد آن ریسک‌هایی که می‌توانند برای مزیت استراتژیک مورد استفاده قرار گیرند، به دست آورند. چارچوب ERM همچنین به سازمان ها کمک می کند تا رویکردی یکپارچه برای مدیریت ریسک در سراسر سازمان تعبیه کنند.

8 گام اساسی برای موفقیت در اجرای ERM

1- آمادگی تیم اصلی
یک تیم اصلی با نمایندگی از واحدهای تجاری و عملکردهای پشتیبانی کلیدی، با درک و زبان مشترک، پایه ای برای طراحی برنامه ERM ایجاد می کند.

2- توسعه طرح اجرایی
یک طرح اولیه ایجاد شده که دارای مراحل کلیدی پروژه، از جمله جریان های کاری تعریف شده، نقاط عطف، منابع و زمان بندی را تعیین می کند. مسئولیت‌ها شناسایی می‌شوند و یک سیستم مدیریت پروژه ایجاد می‌شود.

3- ارزیابی وضعیت فعلی
تیم اصلی چگونگی و میزانی که شرکت در حال حاضر ریسک را در سراسر شرکت شناسایی و مدیریت می‌کند را در نظر می‌گیرد و قابلیت‌های مدیریت ریسک موجود در سازمان را ارزیابی می‌کند.

4- چشم انداز مدیریت ریسک سازمانی
تیم اصلی چشم اندازی را ایجاد می کند که نحوه طراحی و ادغام ERM در سازمان برای دستیابی به اهداف را تعیین می کند.

5-قابلیت توسعه
ارزیابی وضعیت فعلی و چشم انداز ERM بینش های مورد نیاز را برای تعیین افراد، فناوری، و قابلیت های فرآیندی در حال حاضر و عملکرد و اینکه چه قابلیت های جدیدی نیاز به توسعه دارند، ارائه می دهد. این شامل تعریف نقش ها و مسئولیت ها، فرآیندها، روش شناسی ها، ابزارها، تکنیک ها، جریان های اطلاعات و فناوری ها می شود.  

6-پیاده سازی طرح
طرح اولیه به روز شده و بهبود یافته است و عمق و وسعت را برای پوشش مسائل طراحی و استقرار بیشتر می‌افزاید.

7- توسعه مدیریت تغییر و استقرار
پیاده سازی و حفظ چشم انداز مدیریت ریسک سازمانی و قابلیت های مورد نظر، از جمله طرح های استقرار، جلسات آموزشی، مکانیسم های تقویت پاداش، و نظارت بر باقی مانده فرآیند پیاده سازی

8-نظارت
مدیریت، قابلیت های مدیریت ریسک را به عنوان بخشی از فرآیند مدیریت مستمر خود بررسی و تقویت می کند.

تاریخ شناخت رویداد ادغام شرکت‌ها در دفاتر قانونی شرکت‌های ادغام شونده، تاریخ تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است یا تاریخ ثبت آگهی ادغام در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری؟

تاریخ مجمع عمومی فوق‌العاده تصویب‌کننده ادغام، ملاک شناخت رویداد ادغام و اعمال ثبت‌های لازم در دفاتر قانونی شرکت‌های ادغام شونده است.

اوراق منفعت به عنوان یک وسیله تامین مالی چیست؟

اورق منفعت سند مالی بهاداری است که بیانگر مالکیت دارندة آن بر مقدار معین خدمات یا منافع آینده از یک دارایی بادوام است که در ازای پرداخت مبلغ معینی به وی منتقل شده است مانند گواهی حق اقامت در هتل معین برای روز معین.

صاحبان دارایی های بادوام گاهی به نقدینگی احتیاج دارند و حاضرند برای تأمین آن، بخشی از منافع حاصل از دارایی های بادوام خود را از پیش واگذار کنند. در این موارد اگر صاحبان دارایی در جست و جوی استفاده کننده نهایی (کسی که بخواهد در روز معین از منافع دارایی معین استفاده کند) باشند، احتمال موفقیت خیلی پایین و در حد صفر است. برای حل این مشکل می توان از اوراق منفعت استفاده کرد. یعنی صاحبان دارایی برای بخشی از منافع دارایی، اوراق منفعت منتشر و سپس آن ها را در مقابل مبلغ معینی به متقاضیان واگذار می کنند. دارندگان اوراق می توانند صبر کنند و در زمان معین از آن منافع بهره ببرند؛ کما اینکه می توانند قبل از فرا رسیدن مدت آن را به دیگران واگذار کنند.

مخارج باطله‌برداری یک معدن سنگ آهن چگونه شناسایی می‌شود؟

) به حساب هزینه دوره منظور می‌شود.

2) به حساب بهای تمام شده موجودی منظور می‌شود.

3) به حساب دارایی غیرجاری منظور و مستهلک می‌شود

4) هر دو گزینه 2 و 3 صحیح‌اند.

مخارج باطله‌برداری یک معدن سنگ آهن به حساب دارایی منظور می‌شود و بسته به ماهیت عملیات واحد تجاری می‌تواند در حساب موجودی و یا یک قلم جداگانه در دارایی‌های غیرجاری منعکس و طی عمر مفید مستهلک ‌شود.

بنابراین گزینه 4 صحیح است.

اوراق اجاره به عنوان یک وسیله تامین مالی چیست؟

اوراق بهادار با نام قابل نقل و انتقالی است که نشان‌دهندۀ مالکیت مشاع دارندۀ آن در دارایی مبنای انتشار اوراق اجاره است.

 دو مدل اوراق اجاره وجود دارد:

      1.  
  • تأمین دارایی (جدایی بانی و فروشنده)
  • تأمین نقدینگی (اتحاد بانی و فروشنده)

در تامین مالی مسکن، از نوع اول اوراق اجاره استفاده می شود. یعنی نهاد واسط با جمع آوری وجوه از بین سرمایه گذاران، مسکن مورد نظر بانی را به صورت نقدی از فروشنده خریده و به صورت اقساطی به بانی اجاره می دهد.

کدام گزینه در رابطه با مخارج ادواری تعمیرات اساسی هواپیما و کشتی صحیح است؟

  1. این مخارج در زمان وقوع به حساب دارایی منظور و تا زمان برآوردی تعمیر بعدی مستهلک می‌شود.
  2. این مخارج در زمان وقوع به حساب دارایی منظور و طی عمر مفید دارایی مستهلک می‌شود.
  3. در فاصله بین دو تعمیر اساسی، هر سال ذخیره‌ای بابت این مخارج شناسایی می‌شود.
  4. این مخارج در زمان وقوع به هزینه دوره منظور می‌شود.

طبق بند 14 استاندارد حسابداری 11، در پاره‌ای موارد، ادامه کارکرد یک قلم دارایی ثابت مشهود (مانند هواپیما) ممکن است مستلزم انجام بازرسی‌های عمده به منظور رفع نواقص باشد اعم از اینکه نیاز به جایگزینی قطعات باشد یا نباشد به شرط احراز معیارهای شناخت، مخارج هر بازرسی عمده در زمان انجام آن به مبلغ دفتری دارایی منظور می‌شود. هرگونه مبلغ دفتری باقیمانده از بابت مخارج بازرسی قبلی (جدای از قطعات) از حساب‌ها حذف می‌شود.

بنابراین گزینه 1 صحیح است

صفحه14 از33
  • شروع
  • قبلی
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • بعدی
  • پایان
  1. شما اینجا هستید:  
  2. انجمن حسابداران خبره ایران»
  3. آموزش حرفه ای

درباره انجمن

  • تاریخ انجمن
  • اهداف انجمن
  • چشم انداز و ماموریت
  • اساسنامه
  • رهبری و کارکنان
  • بخش های راهبردی
  • کارگروه ها
  • گزارش های سالانه
  • سازمان آگهی ها
  • کارگروه کمیته انضباطی

عضویت در انجمن

  • شرایط عضویت عادی
  • شرایط عضویت خبره
  • درخواست عضویت عادی
  • درخواست عضویت خبره
  • فهرست اعضاء
  • فهرست موسسات حسابرسی

رویدادها

  • مجامع عمومی اعضاء
  • سمینارها
  • روز حسابدار

منابع و آموزش

  • مجله حسابدار
  • مرکز آموزش حسابداران خبره (PACT)
  • دوره های آموزشی مشترک
  • دانشنامه
  • معرفی کتاب

سایر لینک ها

  • نقشه سایت
  • فیلم های انجمن
  • مطالب خواندنی
  • تبریک و تسلیت
  • کافه کتاب
 
 

همه حقوق مادی و معنوی این وبگاه برای انجمن حسابداران خبره ایران محفوظ است